Gronden

Welke gronden heeft Stichting Renesse in bezit?

Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr WA-0183

Complexen Westhoek

De Stichting Renesse bezit gronden. De totale oppervlakte van alle percelen van de Stichting Renesse is ongeveer 52 hectare. Het merendeel van de gronden inclusief de daarbij behorende groenstroken (40 hectare) is in erfpacht uitgegeven. Deze erfpachtsgronden zijn verdeeld in verschillende complexen in de westhoek van Schouwen Duiveland.

Complexen in De Westhoek

De locaties van de complexen in Renesse, Haamstede en Westenschouwen. Een deel is in erfpacht uitgegeven.

Complex A

ERFPACHTGROND – RENESSE

De Stichting Renesse beheert in dit complex ongeveer 10 hectare erfpachtsgrond. Totaal 79 percelen. Het betreft het gebied Duinweg, Bremweg, Lijsterweg en Scholderlaan in Renesse.

Complex B

ERFPACHTGROND – RENESSE

De Stichting Renesse beheert in dit complex 12 hectare erfpachtsgrond. Totaal 67 percelen, waaronder Hotel De Zeeuwse Stromen. Het betreft het gebied Oosterenbanweg, Duinwekken en de Jan van Renesseweg in Renesse.

Complex F

ERFPACHTGROND – RENESSE

De Stichting Renesse beheert ongeveer 0,4 hectare erfpachtsgrond aan de Jan van Renesseweg in Renesse. Op dit terrein bevindt zich ‘Tennis en Midgetgolf Renesse’.

Complex R

ERFPACHTGROND – RENESSE

De Stichting Renesse beheert ongeveer 4,5 hectare erfpachtsgrond. Totaal 50 percelen. Het betreft het gebied Duinweg, Wilgenmeet, Eikenmeet, Bremweg en Elzenmeet in Renesse. Dit terrein bestaat uitsluitend uit Oostenrijkse zomerwoningen. Enkele van deze woningen worden nog verhuurd.

Complex K

ERFPACHTGROND – WESTENSCHOUWEN

De Stichting Renesse beheert ongeveer 1 hectare erfpachtsgrond. Totaal 19 percelen. Op dit terrein bevinden zich Oostenrijkse zomerwoningen, die bij uitgifte van de grond zijn verkocht.

Complex L

ERFPACHTGROND – NIEUW HAAMSTEDE

De Stichting Renesse beheert ongeveer 6 hectare erfpachtsgrond. Totaal 66 percelen. Op dit terrein bevinden zich Oostenrijkse zomerwoningen, die bij uitgifte van de grond zijn verkocht.

Westerenban

NIET IN ERFPACHT UITGEGEVEN – HAAMSTEDE

De Stichting Renesse beheert ongeveer 6,8 hectare grond aan de Westerenbanweg / Kloosterweg in Haamstede. Dit terrein dient als ecologische bufferzone tussen het natuurterrein bij het vliegveld Haamstede en het gebied Duinhoeve. Dit terrein is opengesteld voor het publiek. Er is een wandelpad aangelegd en er zijn picknickvoorzieningen aangebracht.

Vroonplas

NIET IN ERFPACHT UITGEGEVEN – RENESSE

De Stichting Renesse beheert een ongeveer 6,5 hectare groot natuurgebied rondom een binnenmeer van circa 3 hectare. Het gebied heeft een openbaar karakter. Het binnenmeer is ontstaan door zandafgravingen ten behoeve van wegenbouw na de Watersnoodramp in 1953. In het water komen vissen voor als paling, karper, voorn, baars en forel. De Vroonplas is verpacht aan hengelsportvereniging ‘De Krabbe’ Er zijn 3 vissteigers voor minder validen.