ZONNEMAIRE – ,,Zijn hoofd is wat smaller dan ik mij herinner, maar dat zal de ouderdom wel zijn.” Verder herkent oud-leerling Kees de Munnik (84) zijn dirigent Kees Everwijn volledig in het bronzen beeld dat vrijdagmiddag is onthuld in Zonnemaire.

Het is weer een pareltje erbij op de kroon van Schouwen-Duiveland, vindt voorzitter Ad Verseput van de Stichting Renesse. Die stichting probeert in elke plaats van het voormalige eiland beelden te plaatsen van mensen die wat hebben betekend voor de omgeving. Kees Everwijn (1896-1979) was zo iemand voor Zonnemaire én daarbuiten. Hij dirigeerde net als zijn vader de plaatselijke harmonie Nut en Uitspanning – van 1935 tot 1960 – en daarnaast dirigeerde hij bij muziekverenigingen in andere dorpen, zoals Ellemeet en Dreischor, maar ook zangkoren, zoals Euphonia in Brouwershaven.